Zimowy przegląd-sprawdzenie płynu chłodniczego
- Eligiusz Lech
Od kilku dni mamy kalendarzową zimę i choć temperatura na zewnątrz nie jest minusowa i nie ma śniegu to pamiętajmy,że zima w każdej chwili może nas zaskoczyć i z dnia na dzień warunki pogodowe mogą ulec niespodziewanej zmianie. Kto jeszcze tego nie zrobił to najwyższy czas aby spojrzeć pod maskę naszego samochodu i z kontrolować czy wszystko w porządku jest z płynem chłodniczym.
Na wstępie kilka słów o jego funkcji. Każdy silnik spalinowy wymaga chłodzenia aby zapewnić mu bezpieczną pracę. W lecie układ chłodzenia ma przedewszystkim zadanie ustrzec silnik przed przegrzaniem,natomiast w zimie zapewnia optymalna pracę silnika,a dodatkowo zapewnia komfort podróżowania kierowcy i pasażerom. Najważniejsze elementy to: chłodnica,ternmostat,pompa wody. Płyn chłodniczy przy uruchomionym silniku krąży w obiegu układu chłodzenia silnika odprowadzając ciepło bezpośrednio z najbardziej rozgrzanych elementów silnika. Pozostałe elementy takie jak:czujnik termiczny ,wskażnik temperatury,zawór nagrzewnicy,grzejnik nagrzewnicy,przewody gumowe,wentylator chłodnicy,wentylator nagrzewnicy czy zbiornik wyrównawczy płynu uzupełniają układ i pozwalają kontrolować cały proces zgodnie z zaleceniami producenta. Prawidłowy poziom płynu chłodniczego możemy skontrolować obserwując jego poziom w zbiorniku po podniesieniu maski silnika. Na zbiorniku producent zaznaczył ilość max. i min. płynu jaki powinien być w układzie.
UWAGA!Nie należy odkręcać korka zbiornika przy gorącym silniku ,bo grozi to poparzeniem. Czynność taką wykonujemy na wyłączonym silniku po jego ostudzeniu.Przy sprawnym układzie chłodzenia uzupełnianie płynu polega na dolewaniu jego w ilości kilkadziesiąt ml na 10-20tys.km przebiegu.
W samochodach włoskich producent przewidział stosowanie dwóch rodzajów płynów chłodniczych PARAFLU 11 i PARAFLU UP
Pomijając parametry techniczne tych płynów należy pamiętać ,że oba te płyny zabezpieczają silnik przed przegrzaniem jak i zamarznięciem (zakres temperaturowy -370C do 1400C ),nie powodują większej korozji elementów,efektywnie odprowadzają ciepło,zabezpieczają elementy gumowe przed zużyciem ,są ekologiczne.Jedno co je rozróżnia to kolor roztworu PARAFLU 11- NIEBIESKI ,PARAFLU UP CZERWONY.
W przypadku trudości z określeniem radzimy zajżeć do książki serwisowej pojazdu,bądz skontaktowac się z nami w celu uzyskania niezbędnych informacji.W praktyce płyn chłodniczy o czeronym zabarwieniu stosowany jest w samochodach powyżej 2000 roku.
W sprzedaży posiadamy koncentrat PARAFLU 11 i PARAFLU UP który należy rozcięczyć z woda demineralizowaną w stosunku 1/1przez co uzyskujemy uzyskujemy roztwór gwarantujący pełną ochronę silnika przez cały rok.
ZAPRASZAMY