Wiosenny przegląd - sprzęgło do wymiany
- Eligiusz Lech
Jeżeli jest uruchomiony silnik, włączymy pierwszy bieg i próbujemy ruszyć, a tu ..... jedynie słyszymy wysokie obroty silnika, hałas z okolic skrzyni, a samochód stoi w miejscu - to cytując klasyka "znaczy, że coś się dzieje".
Odradzam kontynuowanie jazdy samochodem nawet jeżeli chwilowo okaże się, że samochód ruszył z miejsca, bo dalsza jazda jest mocno ryzykowna i zagraża nam i pozostałym uczestnikom ruchu drogowego. Pierwsze manewry wyprzedzania, bądź omijania ze względu na brak przyspieszenia mogą być trudne do wykonania. Opisana sytuacja wskazuje prawdopodobnie na zużycie częściowe lub całkowite poszczególnych elementów sprzęgła.
Idea działania sprzęgła samochodowego jest bardzo prosta, bo polega na przekazywaniu napędu z pracującego silnika na skrzynie biegów dzięki czemu możemy ruszyć samochodem z miejsca i kontynuować jazdę, wykorzystując oczywiście przełożenia skrzyni biegów.Bez takiego "sprzęgnięcia" nie byłoby możliwości jazdy samochodem.
Konstrukcja całego zespołu sprzęgła we współczesnych samochodach jest dość skomplikowane. Podstawowe elementy takie jak: docisk, tarcza, łożysko wyciskowe mają określoną funkcję, a w przypadku uszkodzenia choćby jednego z nich sprawność całego zespołu jest mocno nadszarpnięta. Praktyka podpowiada, że należy wymieniać cały komplet, gdyż wymiana choćby jednego elementu nie gwarantuje sprawności całego zespołu na kolejne tysiące kilometrów. Decyzje wymiany sprzęgła należy skonsultować z serwisem , gdyż czasami zdarza się, że przyczyna leży np. po stronie samego sterowania,za co odpowiada linka sprzęgłowa, bądź niesprawna hydraulika(siłownik sprzęgła lub pompa sprzęgła).
Coraz więcej nowych samochodów włoskich, szczególnie z silnikami o dużej pojemności i diesla wyposażono w koło zamachowe o specjalnej konstrukcji którego wygląd zbliżony jest do klasycznego koła zamachowego montowanego w każdym samochodzie. Funkcją tego koła jest przejmowanie niewyważonych mas powstających w układzie korbowo-tłokowym każdego silnika spalinowego. Zjawisko to szczególnie niekorzystne jest w silnikach diesla. Za stabilną, równą, bez nadmiernych szarpnięć podczas zmiany obciążenia pracę silnika odpowiada min. koło zamachowe dwumasowe. Popularnie zwane dwumasą, przy współpracy z samym sprzęgłem poprawia komfort jazdy i podnosi wytrzymałość poszczególnych elementów silnika. Producenci sprzęgieł na bieżąco udoskonalają swoje produkty dostosowując je do wytycznych konstruktorów współczesnych silników, lecz ich konstrukcje wg. opinii serwisów i samych użytkowników jak na tą chwilę pozostawiają dużo do życzenia. Koszt takiego zespołu sprzęgła z kołem zamachowym dwumasowym w przypadku samochodów włoskich np. z silnikiem 1,9jtd to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.
Sprzęgło dobieramy w oparciu o numer VIN pojazdu proponując oryginalny zespół sprzęgłowy firmowany przez FIAT-ALFA ROMEO-IVECO, bądź produkt zamienny znanych firm takich jak VALEO, SACHS, LUK, B&B, AP. Decydując się na zakup sprzęgła należy wcześniej zapoznać się z kosztem jego wymiany, aby orientować się o wydatkach z tym związanych.
Sklep nasz w ofercie posiada sprzęgła oryginalnej produkcji do popularnych samochodów produkcji włoskiej jeżdżących po naszych drogach tj. SEICENTO, PUNTO, PANDA, STILO, BRAVA, GRANDE PUNTO, ALFA ROMEO i inne w cenie od 280zł. Proponujemy zapoznać się z ofertą sprzęgieł do samochodów DOBLO, FIORINO, DUCATO i IVECO, gdzie możemy zaproponować tańsze zamienniki tj. VALEO, LUK, SACHS, AP których jakość jest porównywalna do sprzęgieł oryginalnych, a cena jest nie kiedy niższa o 20- 30%. Oferta ta sprawdza się w praktyce szczególnie do modeli samochodów dostawczych IVECO DAILY, NEW DAILY(1990-1999) i UNIJET(2000-2014).
Radzimy także skorzystać z podpowiedzi mechaników z serwisu ,gdyż ich rady jaki wariant naprawy wybrać z zakupem w naszym sklepie pozwoli spełnić oczekiwania Państwa, co zagwarantuje bezawaryjną jazdę samochodem przez kolejne 200-300tys.km.
Zapraszamy